onsdag 2. desember 2009

Mannfolk.

Kvinnen: Fleksibel. - Mannen: Utilgjengelig.

( http://www.youtube.com/watch?v=EGbFBpP2sL0&feature=player_embedded )

O, Fortuna!


En gang for lenge siden (1200), reiste det mange munker til forskjellige klostre rundt om i Europa. Klosteret var et resurssenter, møteplass for flere kulturer og en måte å tilbringe tid sammen med andre munker. I Benediktbeuren (klosteret), var det mange munker som drev med ikke så sakrale ting, høhø. De skrev nemlig kjærlighetssanger, drikkeviser og mye annet spennende og ikke så kirkelig.

Fortuna, var en lykkens gudinne i romersk mytologi, men i Carl Orffs sammenheng er hun også skjebnen.

Diktet:

O Fortuna,
som månen
er du i evinnelig forandring,
stadig økende
og minkende;
hatefulle liv
som fortrykker
og så lindrer
som lunene vil det;
fattigdom
og makt
du smelter dem som is.

Kvinnen: lykkesmed?

Poenget her er at jeg ikke skjønner hva mannfolk driver med. Kan du som ser på meg, virkelig se meg? Kan du som ikke forstår, innse at det er din rette vei? Men, hva om du ikke bryr deg?

Det skal ikke være lett. Til og med MUNKER hadde kjærlighet i seg. Kanksje ikke for kvinner, men noe må de da ha følt. Var munker datidens homofile?

O, Fortuna... min lykkes dronning.. kom du Guds kjærleik, kom!

4 kommentarer:

  1. Haha! :)

    Hvem som er svak har lite med kjønn å gjøre. Men mye med hvem det er snakk om.

    SvarSlett
  2. Personlig når jeg leser diktet høres dette mer ut som tanker om skjebnen/lykken en om kvinnen i seg selv. Grunnen til at det tilfaller fru Fortuna er nok først å fremst grunnet at hun er guden for lykke. Og at menn har en tendens til å personifisere alt i kvinneskikkelser. Kanskje fordi disse mennene var optatt av kvinner, hvem vet. Dessuten er det morsomt at når menn ikke forstår deg(Elizaveta) tolkes det som et tegn på alle menn er dumme. Og det skal sies, mange menn har et personlig insyn på minus 2 og er kort og godt dyr. Men, hvor mye innsikt og ydmykhet har kvinnen når hun sier: å gud vi er så kompliserte mens dere er så dumme. For en annen ting har jeg også skjønt i min levetid. Noen av oss skjønner med enn dere tror ;)

    SvarSlett
  3. Godt å høre K. :)at det er flere som ikke er under den stereotypi gruppa. Alle er ikke dumme, men det er på en måte en liten appell til dem som er slik. Det med at kvinner er så "kompliserte", det tror jeg er superfail! For det kommer på personen og ikke kjønnet.

    SvarSlett